Online Εργαστήρι Γραφής Αστυνομικής Λογοτεχνίας

Έναρξη: 29/01/2024 Λήξη: 11/03/2024

 

«Ο κόσμος είναι γεμάτος από προφανή πράγματα τα οποία κανείς δεν παρατηρεί ποτέ»

 

A. C. Doyle’s Sherlock Holmes in The Hound of the Baskervilles.

 

Αρκετοί αναγνώστες υποστηρίζουν πως ένα αστυνομικό μυθιστόρημα εγγυάται μια «καλή ιστορία». Στον μεταμοντέρνο λογοτεχνικό κόσμο, η παραδοσιακή αφήγηση εγκαταλείπεται από τους συγγραφείς, ενώ, αντιθέτως, αυτή παραμένει ανέπαφη στον πυρήνα της μυθοπλασίας του εγκλήματος (Crime Fiction). Η πλοκή, ο ρυθμός ανακαλύψεων/αποκαλύψεων και η εξέλιξη του αφηγήματος επιτρέπουν στον αναγνώστη να προσλάβει τα επιθυμητά στοιχεία και να τα ερμηνεύσει. Αναρωτιόμαστε ποιος, πώς, γιατί ή ίσως και όλα αυτά μαζί. Η μοντέρνα γραφή μπορεί να μην απαιτεί πλέον «όλες τις άκρες δεμένες» και στην περίπτωση του νουάρ είναι πιθανό να μη γίνουμε ποτέ μάρτυρες της αριστοτελικής κάθαρσης, της απαιτούμενης δικαιοσύνης, όταν αυτή αντιπροσωπεύεται από τους νόμους των ανθρώπων.

 

Είναι όμως ένα από τα χαρίσματα της αστυνομικής λογοτεχνίας, να σε ικανοποιεί με έναν τρόπο που η πραγματική ζωή αποτυγχάνει να καταφέρει. Ο συγγραφέας Jonathan Kellerman το εισπράττει, ρωτώντας έναν συνταξιούχο αστυνομικό γιατί συνεχίζει να διαβάζει αστυνομικά μυθιστορήματα, όταν είχε περάσει όλη τη ζωή του εργαζόμενος στην επιβολή του νόμου. Ο αστυνομικός απάντησε: «Όταν δούλευα, συλλαμβάναμε τους εγκληματίες σε ένα ποσοστό 50 με 60%. Διαβάζω γιατί εντυπωσιάζομαι από το γεγονός πως εσείς τους πιάνετε και τους τιμωρείτε πάντα».

 

Το εργαστήρι αστυνομικής λογοτεχνίας χρησιμοποιεί αφενός την κλασική γραφή μυθιστορήματος, με ό,τι αυτό απαιτεί και συνεπάγεται, αλλά ενισχύει τα εφόδια του κάθε συγγραφέα με τη «θεωρία παιχνιδιών», δομικά εργαλεία της πλοκής, τη ζωντανή αφήγηση και όλες τις πηγές έρευνας που θα προσέφεραν γνώσεις, αλλά και ιδέες για ακόμη πιο ενδιαφέρουσα γραφή.

  

Μέσα σε επτά 7 εργαστηριακές συνεδρίες θα μελετήσουμε:

  

ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΑ ΕΦΟΔΙΑ

 

Από την αυτόματη γραφή έως τις πιθανές συγγραφικές μας ρουτίνες. Τι μας βοηθά και τι αντιτίθεται στο ξεκίνημα της συγγραφικής σας προσπάθειας. Με ποιους τρόπους διατηρούμε την πένα μας «ζεστή», δημιουργώντας μια συγγραφική παρακαταθήκη που θα αποτελέσει τον γραπτό μας πλούτο για το μέλλον.

  

ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΝΑΔΡΟΜΗ - ΟΡΙΣΜΟΙ

 

Πώς προέκυψε ο όρος «Αστυνομική Λογοτεχνία»; Ποιες οι διαφορές του με το απλό και τις άλλες κατηγορίες μυθιστορήματος; Η δημιουργική γραφή από τη θέση του ερευνητή. Αποδόμηση μιας σκηνής εγκλήματος, τεχνικές μυθοπλασίας. Δόμηση μιας σκηνής μυστηρίου.

  

ΔΟΜΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΟΥ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑΤΟΣ

 

Οι ακρογωνιαίοι λίθοι του γραπτού μας οικοδομήματος αναλυτικότερα και με «αστυνομικά» παραδείγματα. Χώρος, χρόνος, χαρακτήρες, πλοκή, αφήγηση. Η βιωματική χροιά του εργαστηρίου θα σας μεταφέρει ακόμη και στην εικονική καρέκλα του ερευνητή εν ώρα ανάκρισης, του αυτόπτη μάρτυρα και γιατί όχι, του ένοχου.

  

ΤΡΟΠΟΙ ΓΡΑΦΗΣ

 

Πλάγια, με αξιοποίηση των αισθήσεων, οι προσεγγίσεις ποικίλλουν και με τη βοήθεια των σχολών της αστυνομικής λογοτεχνίας και τις προσωπικές μας επιδιώξεις, αποκτάμε συγγραφική ταυτότητα. Η οπτική αλλάζει διαρκώς, μαζί με όσες παραμέτρους επιθυμούμε εμείς. Οι λεπτομέρειες της κοσμοπλασίας θα κάνουν τη διαφορά.

 

ΤΟ ΕΓΚΛΗΜΑ

 

Η περίτεχνη πλοκή θεωρείται απαραίτητη για κάθε ιστορία μυστηρίου που θέλει να σέβεται τον εαυτό της. Στο εργαστήριο οι μυθοπλαστικές μας δυνατότητες θα ενεργοποιηθούν και θα αποτυπωθούν σε χαρτί. Η οπτική θα αλλάζει, τα δεδομένα θα καταρρίπτονται, η αγωνία θα κορυφώνεται, οι χαρακτήρες θα παρουσιάζονται σε όλες τις διαστάσεις τους. Αναγνώστες είμαστε όλοι μας και παραμένουμε απαιτητικοί κριτές.

  

ΟΙ ΥΠΟΠΤΟΙ

 

Οι χαρακτήρες των αστυνομικών μυθιστορημάτων, οι ήρωες, οι αντι-ήρωες, οι φίλοι και οι εχθροί τους. Βρισκόμαστε ακόμη στην εποχή του hard-boiled; Θέλουμε τους συντελεστές του κειμένου μας περισσότερο Μεσόγειους, εστιάζουμε όσο εσωτερικά θα θέλαμε σε αυτούς; Μην ξεχνάτε πως σε μια καλή αστυνομική ιστορία, ο αναγνώστης μπορεί ακόμη και να συμπαθήσει τον ένοχο.

  

ΕΡΕΥΝΑ

 

Οπλισμός, υπηρεσίες δίωξης εγκλημάτων, εγκληματολογία, σωφρονιστική, ρουτίνες και πρωτόκολλο σκηνής εγκλήματος. Διαθέσιμοι τρόποι εμπλουτισμού του υλικού έρευνας. Ανάγνωση αστυνομικών βιβλίων και κλασικής λογοτεχνίας, αναζήτηση στοιχείων ενδιαφέροντος για τη δική μας γραφή.

  

ΖΩΝΤΑΝΕΣ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ     

 

Ένας συγγραφέας θα μας μιλήσει για τις συγγραφικές και τις εκδοτικές εμπειρίες του. Χρήσιμες συμβουλές που θα διευκολύνουν τις μελλοντικές μας προσπάθειες. Ένας αστυνομικός θα μας εξηγήσει τον τρόπο που λειτουργεί η Υπηρεσία δίωξης εγκλημάτων κατά ζωής, δίνοντας μια ρεαλιστική διάσταση σε όσα γνωρίζουμε από την δημοφιλή κουλτούρα της εποχής.

 

Στο τέλος της κάθε συνάντησης, θα ανατίθεται στις συμμετέχουσες και τους συμμετέχοντες μία γραπτή εργασία (πέρα από όσα κείμενα προκύπτουν την ώρα της διδασκαλίας) για την επόμενη συνάντηση. Ζητούμενα η εξάσκηση και η συλλογή αντιπροσωπευτικού υλικό για τη γραφή ενός διηγήματος. 

 

Εισηγητής: Αλέξανδρος Ν. Μυροφορίδης

 

Το εργαστήρι θα πραγματοποιηθεί σε 7 συναντήσεις Online μέσω της πλατφόρμας zoom, κάθε Δευτέρα 20:00-22:00. Το κόστος συμμετοχής είναι 130,0€ (100,0€ φοιτητών/ανέργων).